מהן שגיאות על רקע שמיעתי
ממה הן נובעות ואילו דרכי פתרון מתאימות לשיפור המצב? על כך ועוד בטור הבא...
שגיאות על רקע שמיעתי - סיבות ופתרונות
שאלת תושבת העיר
היי שרה, הבן שלי בכיתה ג`. יש לו הרבה שגיאות כתיב כולל שגיאות כמו כתיבת המילה סבתא, כך: ספתא. האם לגילו זה נחשב תקין, ביצענו לו בדיקת שמיעה והכל היה בסדר. ממה זה נובע ואיך ניתן לטפל בכך? תודה לך
תשובת מנהלת הפורום - שרה ברקוביץ
שלום נלי,
מוטיבציה ותשומת לב יכולות לעזור להכחדת שגיאות כתיב.
ההתייחסות שלי לשגיאות כתיב היא דיפרנציאלית :
א. תרחיש בו התלמיד עונה על שאלות הבנת הנקרא כאשר הטקסט נמצא מול עיניו
או
ב. כאשר הילד כותב כתיבה חופשית וזורמת, כגון: סיפור, או תיאור של חווייה שהתנסה בה.
במקרה של כתיבה חופשית יש סיכוי גבוה יותר לשגיאות כתיב מאשר בכתיבת תשובות מובנות מהטקסט. ההמלצה היא לא להתייחס לשגיאות אלה כדי לא להפריע ליצירתיות.
בכל מקרה, נתחיל להקפיד על כתיבה ללא שגיאות עם תלמידים בכתה ד’ או ה’
במקרה המתואר, כבר נבדקה השמיעה ונמצאה תקינה, ולכן אני מאמינה שהכל טמון ברצון לדייק ובמודעות.
למה הכוונה: כאשר הילד עם מוטיבציה לכתוב ללא שגיאות הוא ישקיע מאמץ נוסף כדי לבדוק ולתקן את עצמו.
בזמנו דגלנו בכך ש"ככל שנקרא יותר ספרים - כך נצליח לכתוב ללא שגיאות כתיב".
המשפט מתייחס בעקר לילדים שהזכרון החזותי אצלם הוא הערוץ התפיסתי הדומיננטי.
ילדים אלה מצלמים את המלה וזוכרים כיצד מאייתים אותה.
יתכן שאצל ילדים שהערוץ התפיסתי הדומיננטי שלהם הוא הערוץ השמיעתי - יחולו שגיאות כפי שתארת.
מנסיוני כמורה - הפתרון הטוב ביותר הוא להסב את תשומת הלב של הילד ולחזור מספר פעמים ולתקן מילים שגויות, תירגול שיוביל בסופו של דבר להפחתה במספר שגיאות הכתיב.
תרגיל נוסף שתרגלתי, בעבר, עם תלמידי - ביקשתי מהם לקרוא משפט 3 פעמים ואחר כך לכתוב אותו מהזכרון, ולבדוק האם כתבו נכון. החשוב הוא להעביר את האחריות לילד, ולבטוח בתהליך.
יש לכם עוד שאלות לשרה ברקוביץ אימון קוגנטיבי התנהגותי? כנסו!
שרה ברקוביץ 050-6278781 הפייסבוק שלי