איך מאבחנים לקות למידה?
מהי לקות למידה? האם יש דרך וודאית להגדיר אותה וכיצד? תשובות לשאלות אלו ועוד - בכתבה הבאה..
הבן שלי בן 10 קורא בקצב קריאה מאוד איטי. לרוב לא קורא מילה בשלמותה אלא מפרק אותה. האם זהו ליקוי למידה או משהו אחר?
כיום, על מנת להגדיר ילד כסובל מלקות למידה ספציפית בתחום הקריאה, על פי הגדרות החדשות של הDSM ( Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, בעברית: מדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות) יש לבחון מספר פרמטרים במקביל, שהינם:
• דיוק בקריאת מילים - כלומר האם הילד קורא בצורה תקינה את המילה או שוגה הרבה במהלך קריאתו.
• קצב הקריאה ושטף הקריאה.
• הבנת הנקרא - האם הילד מבין היטב מה שהוא קורא.
כאשר קיים פער משמעותי בשלושת המדדים הללו, ביחס לבני גילו, ונערכה התערבות של שנתיים לפחות ללא הועיל, אז ניתן בהחלט לקבוע שמדובר בלקות כזו. בכל מקרה התווית כשלעצמה לא עוזרת למתן הפתרון. לרוב גם לאחר ביצוע אבחון הממקד את האדם המטפל בקשיי המאובחן, יש להמשיך בטיפול עצמו- דהיינו שיעורי הוראה מותאמת. בשיעורים אלו יזכה הלומד לקבל את הכלים המתאימים שסייעו לו להדביק את הפערים ובסופו של דבר ללמוד ואף להנות מהקריאה.
יש לכם עוד שאלות ליעל רן הוראה מותאמת? כנסו!
בקרו אותי בדף הפייסבוק 050-7219033