ההשפעה של פסיכולוגיית הצבע בעיצוב אריזות ותוויות תעשיתיות
חלק משמעותי מאד בעיצוב אריזות ותוויות של מוצרים הם הצבעים. מחקרים שנעשו על ”הפסיכולוגיה של הצבעים” מצאו, שלצבעים יש השפעה רבה על הפסיכולוגיה של האדם: על רגשותיו, מחשבותיו והתנהגותו
חלק משמעותי מאד בעיצוב אריזות ותוויות של מוצרים הם הצבעים.
מחקרים שנעשו על "הפסיכולוגיה של הצבעים" מצאו, שלצבעים יש השפעה רבה על הפסיכולוגיה של האדם: על רגשותיו, מחשבותיו והתנהגותו.
לכן, נחשבים הצבעים ככליאפקטיבישמשפיע על ההחלטות הצרכניות של הקונים.
ובשל כך, הבחירה בצבעים מסוימים עבור מוצר או תווית יקבעו רבות האם המוצר יהיה פופולרי בין הקונים או לא.
הפסיכולוגיה של הצבעים
לצבעיםיש יכולת מוכחת להשפיע על אנשים ולהעביר להם מסרים בדרך לא מילולית.
לכן, אם משתמשים בהם בתבונה ומכירים את משמעותו של כל צבע, ניתן גם להשפיע על ההחלטות הצרכניות שלהם.
"אנחנו בוחרים מוצרים עם העיניים ולכן אריזות ותוויות של מוצרים משפיעות על הרגשות שמוצר מעורר בנו, על המחשבות ודרך ההתנהגות שלנו.מכיוון שלכל אחד מאיתנו יש אופי אחר עם מערכת רגשות, מחשבות והתנהגות הייחודים לו, השפעות של הצבעים על אריזות ותוויות המוצרים יכולות לעורר רגשות שוניםולשנותאתהדרךבהאנומרגישיםוחושבים" מספר לנו סמנכ"ל שיווק ומכירות בכיר בדפוס פאר פרינט, דפוס המתמחה בעיצוב וייוצר תוויות, מדבקות ואריזות ומזמין אותנו לקרוא מידע נוסף על הנושא במאמר שהתפרסם באתר פאר פרינט>>.
כמו כן, יכולים הצבעים גם לשנות את מצב רוחנו ובעקבות כך לשנות את החלטותינו.
עם זאת, ישנם צבעים שיש להם השפעה דומה על אוכלוסיות שהינן שונות אפילו מבחינת התרבות שלהם.
לדוגמה: אדום תמיד ייתפס כצבע האהבה והתשוקה, זהב תמיד יסמל יוקרה, יהיו צבעים שיותר "ידברו" אל נשים וצבעים שיתפסו יותר את עיניהם של גברים, ירוק תמיד יסמל את הסביבה ואת השמירה על איכותה וכדו’.
בשל כך, ניתן להשתמש בידע זה בעיצוב אריזות ותוויות להגברת המכירות.
מהו חלקם של הצבעים בעיצובאריזות?
בעולם עיצוב האריזות לוקחים בחשבון את השפעת הצבע על התנהגות הצרכנים ומנסים למנף את הידע הזה כדי להשפיע על החלטותיהם הצרכניות.
כך, ניתן לבחור בצבעים שימשכו את קהל היעד, לתכנן ולעצב אריזות יצירתיות ומכוונות צבע המניעות לפעולה.
המעצבים התעשייתיים והגרפיים מודעים היטב לכך שכ-85% מהצרכניםרוכשים מוצרבשל הצבע שלו.
אריזה ירוקה תשדר באופן אסוציאטיבי לקונים מסר של אוכל בריא וטבעי.
אריזת מוצר שחורה תשדר אלגנטיות ויוקרה ותשכנע את הקונה שכדאי לו לרכוש אוכל הנחשב יוקרתי ואיכותי במיוחד.
אריזת מוצר יכולה ליצור את המותג שלו ולגרום לקונים לזהות את המוצר רק מצבעיו, מבלי לקרוא את הכתוב עליו.
כמה כללים חשובים בעיצוב הצבעים על האריזה
- להתאים את הצבעים לקהל היעד– אחת המסקנות החשובות שהוסקו בעקבות המחקרים על הפסיכולוגיה של הצבעים, היא השפעת הצבעים לפי מגדר.
נמצא – שהצבע שהכי מושך את עינם של גברים הינו –כחול ואילו את הנשים מושכים הצבעים – ורוד, סגול או אדום.
כך, שחשוב לקחת את הצבעים הללו בחשבון כשמעצבים אריזות מוצרים לכל אחד מהמגדרים.
- לקחת בחשבון את התרבות ממנה הגיע קהל היעד -
ישנם צבעים שיש להם פירושים שונים בתרבויות שונות. לדוגמה: לבן המקושר בתרבות המערבית לטוהר, התחלות חדשות וכדו’ ובתרבויות המזרח – מקושר דווקא למוות ולאבל.
- לשלב צבעים על האריזה – שילוב צבעים יכול ליצור אריזה מיוחדת ויצירתית שתמשוך את עיני הקונים ותבלוט מבין מוצרים דומים.
בשילוב צבעים חשוב להקפיד על שילובם של צבעיםמשלימים, כמו: כחולוכתום, אדוםוירוקוכדו’ – צבעים הנמצאים זה מול זה בגלגל הצבעים.
מהוחלקםשלהצבעיםבעיצובתוויות?
לצבעים יש גם תפקיד ומשמעותי בעיצובתוויותהמוצרים וביכולת להגביר את מכירתם.
וכמובן, לצבעים יש חלק מכריע במיתוג המוצרים, קביעת המסר לצרכנים ובבידולו של המוצר בשוק מול המתחרים.
מיתוג מוצרים כולל את שמם,הלוגווהסלוגןשלהם ולכן בתכנון העיצוב הם צריכים להיות בולטים לעין.
על מה צריך לשים לב בשימוש בצבעים בעיצוב תוויות המוצר:
- לעצב את התווית בהתאם לאופי המוצר, תוך הדגשת ייחודו למול המתחרים
- על בחירת הצבעים ושילובם הנכון
- על התאמת הצבעים לקהל היעד: גברים, נשים, אנשים שוחרי מזון בריא, תינוקות וכדו’.
- על כך שצבעי התווית יותאמו למסר שהמוצר רוצה להעביר לצרכנים
- שימוש בתמונות צבעוניות שמשקפות את נתוני קהל היעד (לדוגמה: תינוק המשתמש במוצר).
למידע נוסף, ראה במדורים של פורום המומחים.
מה משדר כל צבע?
- אדום – פעולה, כוח, התרגשות, משיכת תשומת לב, רומנטיקה, אהבה.
מרבים להשתמש בצבע אדום בשלטים על מבצעים ומכירות חיסול.
- צהוב – אמפטיה, חום, קיץ, קלילות, אופטימיות.אריזות בצבע צהוב מיועדות למשוך את עיני הקונה ולהשרות עליו מצב רוח חיובי.
- כחול – רוגע, בטחון, שלווה, אמינות, עוצמה. מתאים לשימוש למוצרים הפונים לגברים וכן למוצרים שהאמינות חשובה בהם כמו מוצרים רפואיים למשל.
- כתום – אנרגיה חיובית, שמחה, חיוניות, יצירתיות.
אריזות ותוויות כתומות יכולות ליצור אנרגיה חיובית מלווה בהתרגשות וציפייה.
- ירוק– טבע, בריאות, רוגע, צמיחה, התפתחות.
באריזות ירוקות משתמשים בדרך כלל למוצרי בריאות ולמוצרים אורגניים.
- סגול – יוקרה, אלגנטיות, רוחניות, ייחודיות.
הצבע הסגול בולט במוצרים שמעוניינים לשדר איכות של יוקרה.
- שחור – אלגנטיות, כוח, עוצמה, סמכותיות, אמינות, יוקרה.
מוצרים יוקרתיים ארוזים פעמים רבות באריזה שחורה.