מעבר למוצקים – לעשות את זה נכון
בגיל שישה חודשים התינוק כבר יכול לעשות הרבה פעולות שנראו רק חלום רחוק בתחילת הדרך. הוא יכול להתהפך ולהתקדם כך שהוא יכול להגיע לכל מיני מקומות גם בלי שניקח אותו אליהם, הוא יכול להחזיק צעצועים ולעזוב אותם כרצונו והוא יכול להחזיק את הבקבוק ולשתות לבד. זה השלב שבו הורים רבים תוהים בנוגע למעבר למוצקים
בגיל שישה חודשים התינוק כבר יכול לעשות הרבה פעולות שנראו רק חלום רחוק בתחילת הדרך. הוא יכול להתהפך ולהתקדם כך שהוא יכול להגיע לכל מיני מקומות גם בלי שניקח אותו אליהם, הוא יכול להחזיק צעצועים ולעזוב אותם כרצונו והוא יכול להחזיק את הבקבוק ולשתות לבד. זה השלב שבו הורים רבים תוהים בנוגע למעבר למוצקים.
איך מעבירים את התינוק לאוכל אחר שאינו הנקה או תחליף חלב? איך גורמים לו לטעום מאכלים חדשים בעלי טעם, ריח ומרקם שונה ואיך יודעים שהוא אכל מספיק ואינו רעב יותר?
כל אלו שאלות חשובות שכדאי להתעכב עליהן רגע לפני שנותנים לתינוק את הבמבה הראשונה שלו או את כפית הקוטג’ הראשונה.
איך יודעים שהתינוק מוכן לעבור למאכלים מוצקים?
גיל שישה חודשים הוא השלב שבו ניתן לתת לתינוק טעימות ראשונות אך חשוב לדעת שהוא מוכן, מעוניין ורוצה בהם. כדי לדעת את התשובה לשאלה הזו, ניתן לאכול לידו, להניח צלחת עם מאכלים שונים, את ארוחת הערב האישית שלכם למשל, ולראות האם הוא מביע עניין במרכיבים שבה, האם הוא מסתכל בכל פעם שהמזלג נכנס לפה, האם הוא פותח את הפה לקבל טעימה, האם הוא שולח ידיים וכדומה.
כדי להיות בטוחים שהוא אכן עושה זאת מתוך התעניינות ולא מתוך רעב, כדאי לעשות זאת אחרי שהוא אכל ושבע. אם הוא עדיין מביע עניין באוכל שלכם, הוא מוכן מבחינה רגשית לטעום דברים אחרים.
איך מתחילים?
לאחר שרואים שהתינוק מביע עניין ורצון, מתחילים להוסיף לו מזונות אחרים, ורצוי כמובן להתחיל עם מרקים לתינוקות. הדרך הטובה ביותר היא להתחיל עם הירקות המתוקים יותר כגון בטטה או גזר, לבשל אותם בסיר מים עד שיתרככו ולטחון היטב עם מעט מים כדי שיהיו נוזליים יחסית. ניתן להוסיף מעט מלח אך אין צורך בכך כיוון שטעמם המתוק מספיק.
בשלב ראשון לא כדאי לערבב כמה טעמים יחד ולנסות ירק אחד בכל פעם למשך כמה ימים ברציפות. כלומר, אם מתחילים עם מרק בטטה, מוסיפים אותה לארוחת הצוהריים למשל, במשך שלושה או ארבעה ימים כדי לאפשר לו להתרגל לטעם לפני שמחליפים למשהו חדש.
את הטעימה רצוי לתת באמצע הארוחה הרגילה. כלומר להתחיל עם בקבוק כדי להרגיע את הרעב אך לחלק את הכמות הרגילה לשתיים. לאחר שהוא אכל חצי מנה והוא כבר לא רעב ורגוע יחסית, ניתן לתת לו כפית או יותר מהמרק.
מה עושים אם הוא לא משתף פעולה?
סביר להניח כי בפעמים הראשונות הוא לא יאהב את השינוי שנכפה עליו. שינוי בטעם, בריח, במרקם ואפילו בצורת ההגשה. אם זו התנגדות סבירה, ניתן לנסות לתת לו עוד כפית או שתיים ולחזור לחצי המנה השנייה של הבקבוק. ביום המוחרת או בארוחה הבאה לנסות שוב אך לא בכוח ולא כאשר הוא לא רגוע ועצבני.
אם לאחר כמה ארוחות משולבות הוא עדיין מאוד מתנגד, עצבני, בוכה, מתעקש שלא לאכול את המרק, ובאופן כללי ניתן לראות שאינו מצליח להתגבר על השינוי, אין סיבה להתעקש. אפשר להפסיק את הטעימות ולהמשיך שוב לאחר כמה שבועות. אין סיבה לעשות את המעבר אם הוא אינו משתף פעולה, שכן ייתכן שהתעקשות כזו רק תביא לתוצאה הפוכה.
חשוב מאוד להיות בהקשבה לסימנים ולאיתותים של התינוק. לשים לב לטעמים המועדפים עליו ולאלו שאינם מוצאים חן בעיניו. כדי שלא ליצור העדפות קולינריות בהמשך הדרך, מומלץ לנסות לתת לו את המזונות הפחות אהובים עליו בהזדמנויות אחרות, כדי שיתרגל אל טעמם, ולא לוותר עליהם לחלוטין.