חיפוש
 
לדף הבית >>     סתיו כהן, דיני משפחה ונזקי גוף, אשקלון >>

מה חשוב לדעת לפני כתיבת צוואה

 

מהי המשמעות של כתיבת צוואה, למה מתכוונים כשאומרים ”צוואה הדדית”,  איך מנסחים צוואה שעומדת בדרישות ומחייבת מבחינה משפטית? תשובות לסוגיות חשובות אלו ועוד - בכתבה הבאה...

 

כתיבת צוואה הדדית

צוואה היא כלי שניתן לאכיפה משפטית המסדיר את עזבונו של אדם לאחר מותו. צוואה בכתב יד, צוואת עד, צוואה בפני נוטריון וצוואה בעל פה הן ארבע צורות בהן ניתן לערוך את הצוואה, ובהתאם לחוק הירושה ינתן להן תוקף משפטי כל עוד כתיבת צוואה נעשתה כפי שצריך תוך הקפדה על כל הכללים הנדרשים עפ"י חוק. ניתן לכתוב את המסמך כמערכת הנחיות לאופן חלוקת העיזבון, עם הנחיות ספציפיות. אדם חופשי ליצור צוואות רבות ככל שיבחר, אבל, המסמך הישן מבוטל על ידי החדש. ההתייחסות בסופו של דבר היא אל הצוואה האחרונה. לכן, את הצוואה מומלץ לערוך בעזרתם של עורכי דין מקצועיים, כדי להימנע מטעויות נפוצות אשר יכולות להוביל לביטול הצוואה או להליכים משפטיים מורכבים בעקבותיה. משרד עורכי דין של סתיו כהן מתמחה בכתיבת צוואות הקבילות על פי דין.

המשמעות של כתיבת צוואה

כתיבת צוואה מומלצת בכל מקרה כדי למנוע מחלוקות וסכסוכים לגבי הירושה וגם כדי שיתאפשר לעורך הצוואה לחלק את רכושו כרצונו ולא על פי צו ירושה, אך הן גם נדרשות על פי חוק במצבים מסוימים, כמו אלה המפורטים להלן:

  • זוגות עם ילדים המעוניינים שבן הזוג שנותר בחיים יישאר בדירה לאחר מותו של אחד ההורים.
  • לזוג נולדו ילדים מנישואיהם הראשונים וכעת הם בנישואים שניים.
  • זוג ללא ילדים.
  • זוגות שהתגרשו ואינם מעוניינים לקחת חלק בירושה.
  • מי שנמצא במערכות יחסים מורכבות עם הילדים.
  • כאשר במשק בית דתי רוצים להבטיח שכל הילדים יקבלו חלק שווה בירושה ולא רק הבנים.

איך מנסחים צוואה שעומדת בדרישות ומחייבת מבחינה משפטית?

צוואה חייבת להיערך ע"י המוריש ולייצג באופן בלעדי את רצונותיו, ללא כל התערבות, לחץ או השפעה חיצונית. אם מדובר בהורה מבוגר מומלץ, אך לא חובה, להציג אישור רופא גריאטרי או פסיכיאטר שאותו אדם למרות גילו היה צלול בעת עריכת הצוואה וכל הכתוב בה הוא באישורו, זאת כאשר הצוואה אינה חתומה על ידי נוטריון. גם עדים, כמו עדי הצוואה ששוחחו עם המצווה ונוכחו לדעת שמדובר בכשיר, יכולים להעיד על כשירות המצווה. אם אתם רוצים להימנע מטעויות ובעיות בעת כתיבת הצוואה, עשו זאת מההתחלה באופן חוקי ונכון, צרו קשר עם עו"ד סתיו כהן המתמחה בדיני ירושות וצוואות, והיא תשמח לעמוד לשירותכם נושא רגיש זה.

הכנת צוואה

עריכת צוואה היא נושא מורכב הן מבחינה רגשית והן מבחינה טכנית- משפטית. החוק מגדיר כללים ספציפיים הנוגעים לעריכת צוואה כדי שתהיה תקפה כמסמך משפטי. הכנת צוואה באופן עצמאי דורשת מצד המצווה להעמיק בדיני הירושה, לקרוא את ההנחיות ולהבין מה הם התנאים המוקדמים לעריכת צוואה הנחוצים למשימה מורכבת זו. כמן כן, חשוב לדעת את האיסורים החלים על כתיבת הצוואה והנוגעים לתוכנה ולהנחיותיה. לכן, ממש כמו עריכת הסכמים משפטיים אחרים הקשורים למשפחה- הסכם גירושין, הסכם ממון ועוד, גם צוואה מומלץ מאוד לערוך בליווי עורך דין מומחה לענייני משפחה בכלל ונושא ירושות וצוואות בפרט. משרד עורכי דין של סתיו כהן מתמחה בנושא ומלווה רבים הן בהכנת צוואות והן בטיפול בעניינים אחרים בנושא כמו ערעור על צוואה.

הכנת צוואה באופן עצמאי

צוואה מומלץ מאוד לעשות בכתב, אלא אם אין ברירה ואז היא נעשית בעל פה. הצוואה דורשת את חתימת הכותב ואת תאריך היצירה. אין חובה לנוכחות עדים אם ברצונכם לכתוב את הצוואה ביד, אך אם תבחרו להדפיס אותה, עליכם לאשר כי מדובר בצוואתכם בפני שני עדים, ועליהם לאשר כי נכחו בעת חתימה על הצוואה. אמנם אין חובה להגיש צוואה לרשם הליכי ירושה, אך טוב לשקול זאת בכובד ראש אם ערכתם את הצוואה בעצמכם.

המוריש רשאי לציין בצוואתו את הנהנים מהצוואה וכן את התנאים לפיהם יחולק רכושו. צוואה לא יכולה להיחשב לגיטימית כשלעצמה עד למתן צו קיום צוואה. הצוואה נערכת על ידי בחירה באחד מארבעה פורמטים: ידנית, בעל פה, בכתב או מול רשות (שופט או נוטריון).

המרכיבים הבסיסיים של צוואה

מבנה הצוואה יכול להיות פורמלי, כאוטי או נטול סדר כרונולוגי. ניתן לכתוב אותה גם על פתק ואין בכך כדי למנוע את תקפות הצוואה. כל זאת בהנחה שהמסמך עומד בתנאים המוקדמים המפורטים בחוק הירושה לצוואה תקפה. עם זאת, עריכתה בצורה ברורה, מדויקת ומוקפדת תחסוך בירוקרטיה ועיכובים. הכנת צוואה בנוכחות עורך דין מומחה בתחום תסייע לנסח את הדברים בצורה ברורה ובהירה. הדבר חשוב כיוון שממסמך זה אמורים היורשים להבין במדויק את האופן בו רוצה המצווה לחלק את רכושו. מעבר לכך, ניסוח בשפה משפטית תוך שימת לב לפרטים קטנים בעזרתו של עורך הדין יהפוך את התהליך הלא קל גם ככה לפשוט יותר. משרד עורכי דין סתיו כהן מתמחה בדיני משפחה לרבות ירושות וצוואות ומלווה את המצווים בתהליך הכנת צוואה ובהמשך את בני משפחותיהם בקיומה ובכל נושא שעולה בעניין.

 

יש לכם עוד שאלות לדיני משפחה ונזקי גוף, עו”ד סתיו כהן? כנסו!

054-7745264 stavadv@gmail.com

 
 
 
למה  mcity

למה mcity

יולי לב מתראיין בערוץ 13

יולי לב מתראיין בערוץ 13

 
 

זכויות הפציינט בעת רשלנות רפואית

תושב העיר פונה לעו”ד ניסן מנו, מנהל פורום בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף, בשאלה:”ניסן שלום. הייתי בטרם בגין כאבים חזקים באוזן ובלסת. נאמר לי שיש לי דלקת באוזן. לאחר מכן התגלה שבכלל זה נובע מעומס על הצוואר שהשליך על הלסת ויצר שם מעין דלקת וטופלתי בפיזיותרפיה. האם זה נחשב לרשלנות מצד הרופא שבדק אותי בטרם והביא לי טיפות אנטיביוטיות לאוזן שבכלל לא היה בהן צורך. במידה וכן מה עושים, זה קרה לפני מס` חודשים”. לתשובת המומחה- כנסו...

מהו סעיף 26 לחוק הירושה ולמה חשוב להכירו

 

צוואה היא האמצעי המשפטי הטוב ביותר מבחינתו של אדם להורות כיצד הוא מעוניין לחלק את רכושו עם הליכתו לבית עולמו. מדובר במסמך משפטי מחייב המבוסס על כיבוד רצון המת המהווה לדברי כבוד הנשיא בדימוס, אהרון ברק, ”חלק מתרבותנו הכללית והמשפטית” וכן ”עיקרון ידוע של המשפט העברי לפיו מצווה לקיים את דבר המת”. להמשך קריאת המאמר של עו”ד גילה עיני, מומחית לדיני משפחה, גישור ועוד, כנסו...

החלקה באולם אירועים- מי ישלם פיצויים?

 

תושבת העיר פונה לעו”ד ניסן מנו, מנהל פורום בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף, בשאלה: ”שלום רב, הייתי בחתונה של חברתי הטובה והחלקתי בשירותים בגלל שהרצפה הייתה רטובה. עקב כך שברתי את הרגל. האם במצב כזה ניתן לתבוע ואיך מתנהל התהליך, תודה”. לתשובת המומחה- כנסו

 
 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים