חיפוש
 
לדף הבית >>     buypost תוכן שיווקי >>

בדיקת ראייה - על בדיקות הראייה השונות 

 

ראייה ברורה ומדויקת היא היבט בסיסי של החוויה האנושית, המאפשרת לנו לתפוס ולתקשר עם העולם הסובב אותנו. לבדיקת הראייה תפקיד מכריע באבחון מצבי עיניים, בקביעת חדות הראייה ובקביעת אמצעי תיקון מתאימים

 

ראייה ברורה ומדויקת היא היבט בסיסי של החוויה האנושית, המאפשרת לנו לתפוס ולתקשר עם העולם הסובב אותנו. לבדיקת הראייה תפקיד מכריע באבחון מצבי עיניים, בקביעת חדות הראייה ובקביעת אמצעי תיקון מתאימים. במאמר זה נפרט סוגים שונים של בדיקות ראייה הנפוצות על ידי האופטומטריסט שבאופטיקה ורופא העיניים, כדי להעריך את הבריאות והתפקוד של העיניים שלנו. 

הבנת סוגי בדיקות הראייה תאפשר לנו להבין את חשיבות תהליך ההערכה והשימור של יכולות הראייה שלנו.

בדיקת חדות ראייה

זהו המבחן המוכר ביותר שבו האופטומטריסט או רופא העיניים עושה שימוש בלוח סנלן ומודד את היכולת לראות אותיות או סמלים ממרחק מסוים. על ידי בחינת היכולת של הנבדק לקרוא אותיות או סמלים בגדלים שונים, האופטומטריסט יכול לקבוע את חדות הראייה של המטופל.

בדיקת תשבורת 

מבחני תשבורת מעריכים את שגיאת השבירה של אדם, אשר קובעת את הצורך בעדשות מתקנות כגון משקפיים או עדשות מגע. במהלך בדיקה זו, המטופל מסתכל דרך phoropter או סדרה של עדשות בעוד האופטומטריסט מתאים את העדשות כדי למצוא את הבהירות החזותית הטובה ביותר. תהליך זה עוזר לקבוע את חוזק המרשם לעדשות שיספק חדות ראייה אופטימלית.

בדיקת עיוורון צבעים 

מבחני עיוורון צבעים מעריכים את יכולתו של אדם לזהות ולהבדיל בין צבעים שונים. הבדיקה הנפוצה ביותר היא לוחיות הצבע של אישיהרה, לוחיות אלו מורכבת מסדרה של עיגולים מלאים בנקודות צבעוניות היוצרות מספרים או צורות. בעלי עיוורון צבעים יתקשו בזיהוי המספרים או הצורות. 

לבדיקות ראיית צבעים חשיבות באיתור עיוורי צבעים (עיוורון צבעים מסוג אדום-ירוק הוא הנפוץ יותר בקרב חלק לא קטן של האוכלוסיה).

בדיקת שדה ראייה

בדיקת שדה ראייה (בדיקה היקפית) מאפשרת להעריך את רוחב שדה הראייה של הנבדק.

שדה הראייה כולל את האזור המרכזי והאזור ההיקפי (הפריפריאלי) ולמעשה אנו מעוניינים לבדוק מה רוחב שדה הראייה של הנבדק - עד כמה הוא רואה לצדדים כאשר הוא מתמקד בנקודה מסויימת במרכז שדה הראייה (מלפנים). 
בדיקה זו מאפשרת לאתר כתמים עיוורים אצל הנבדק, אובדן ראייה היקפית וכו’. 

אחת הבדיקות הנפוצות נקראת בדיקת שדה הראייה של האמפרי ובה הנבדק מתמקד בנקודה מרכזית שנמצאת לפניו כאשר הוא נדרש לציין כל פעם שהוא מזהה אורות מהבהבים קטנים בצדדים ובאזורים נוספים שונים של שדה הראייה.

בדיקת תנועת עיניים ומיקוד ראייה

מבחן תנועת עיניים משמש על מנת להעריך את תנועת העיניים והתיאום ביניהם.
הדבר מאפשר להעריך את תפקודיהם של שרירי העין, היכולת של העין לבצע מעקב אחר חפצים שונים ועוד. המבחן הנפוץ ביותר הוא מבחן הכיסוי בו נבדק כיצד העיניים פועלות יחד כשהן מתמקדות במטרה ספציפית. בבדיקה אנו מנסים לאתר חוסר יכולת להישיר מבט או סטיות בתנועת העיניים - במקרים אלו נבצע אבחון מקיף יותר על מנת לשלול מצבים של פזילה או עין עצלה.

בדיקת מנורת סדק (Slit Lamp)

בדיקת בעזרת מנורת סדק היא בדיקה מבוססת מיקרוסקופ המאפשרת בחינה מפורטת של מבנה העין. 

בבדיקה זו מבוצע אבחון של הקרנית, הקשתית, העדשה ואזורים נוספים הנמצאים בחלק הקדמי של העין. 

בדיקה זו עוזרת לזהות מצבים כמו קטרקט, סימני זיהום, דלקת ועוד.

לסיכום

קיימות בדיקות שונות לבחינת מצב הראייה ובריאות העין.  

בדיקות אלו מאפשרות לבצע הערכה של בריאות העין ולאבחן ליקויי ראייה שונים ובהתאם לכך להחליט לגבי הצעדים הבאים.

מגוון הבדיקות שנערכות (חדות הראייה, עיוורון צבעים, תנועה של העין ועוד) מאפשרות להגיע לתובנות משמעותיות לגבי תפקוד העין. 

קיימת חשיבות גבוהה לביקור סדיר אצל רופא העיניים והאופטומטריסט על מנת לשמור על הראייה ולהבטיח זיהוי וטיפול מוקדם בכל מצב לא תקין.

 
 
 
למה  mcity

למה mcity

יולי לב מתראיין בערוץ 13

יולי לב מתראיין בערוץ 13

 
 

זכויות הפציינט בעת רשלנות רפואית

תושב העיר פונה לעו”ד ניסן מנו, מנהל פורום בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף, בשאלה:”ניסן שלום. הייתי בטרם בגין כאבים חזקים באוזן ובלסת. נאמר לי שיש לי דלקת באוזן. לאחר מכן התגלה שבכלל זה נובע מעומס על הצוואר שהשליך על הלסת ויצר שם מעין דלקת וטופלתי בפיזיותרפיה. האם זה נחשב לרשלנות מצד הרופא שבדק אותי בטרם והביא לי טיפות אנטיביוטיות לאוזן שבכלל לא היה בהן צורך. במידה וכן מה עושים, זה קרה לפני מס` חודשים”. לתשובת המומחה- כנסו...

מהו סעיף 26 לחוק הירושה ולמה חשוב להכירו

 

צוואה היא האמצעי המשפטי הטוב ביותר מבחינתו של אדם להורות כיצד הוא מעוניין לחלק את רכושו עם הליכתו לבית עולמו. מדובר במסמך משפטי מחייב המבוסס על כיבוד רצון המת המהווה לדברי כבוד הנשיא בדימוס, אהרון ברק, ”חלק מתרבותנו הכללית והמשפטית” וכן ”עיקרון ידוע של המשפט העברי לפיו מצווה לקיים את דבר המת”. להמשך קריאת המאמר של עו”ד גילה עיני, מומחית לדיני משפחה, גישור ועוד, כנסו...

החלקה באולם אירועים- מי ישלם פיצויים?

 

תושבת העיר פונה לעו”ד ניסן מנו, מנהל פורום בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף, בשאלה: ”שלום רב, הייתי בחתונה של חברתי הטובה והחלקתי בשירותים בגלל שהרצפה הייתה רטובה. עקב כך שברתי את הרגל. האם במצב כזה ניתן לתבוע ואיך מתנהל התהליך, תודה”. לתשובת המומחה- כנסו

 
 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים