שלבים עיקריים בהקמה של עסק
בכתבה זו יובא בפניכם סיקור קצר של השלבים אותם צריך לבצע כל יזם/מית בבואם לפתוח עסק חדש.
יזם/מית - אדם היוזם, מחליט, מארגן ומוציא לפועל עסק מסחרי או מיזם חדש או קיים, להשגת מטרות עסקיות!
להלן סיקור קצר של השלבים אותם צריך לבצע כל יזם/מית בבואם לפתוח עסק חדש.
במסגרת "כתבות ופוסטים" ו"מאמרים" באתר משרדנו אפשר להשלים את הפאזל שבדרך להקמה, ניהול והצלחה עסקית. להבדיל מרובנו הרואים את העולם בצבעים שונים, אני נוהג לומר שיזם רואה את רעיונו דרך משקפיים ורודים ומכאן תפקידי כרואה חשבון וכיועץ להציג בפניו גם את הפינות האפילות שבדרך ולהעלות תמרורי אזהרה וסימני שאלה.
אך לפני כל אלו על היזם לשבת עם עצמו, לשלוף עט ונייר או קובץ במחשב ולשאול את עצמו מספר שאלות:
1. מהו הרעיון העסקי שלי ? לא כל רעיון שעבר לרגע במוחנו הוא בעל תוכן עסקי:
האם בכלל אפשר לעשות מהרעיון כסף? האם זוהי רק גחמה רגעית, לפתוח עסק או שבאמת אני מעונין לעשות צעד משמעותי? לעזוב מקום עבודה? לשנות אורח חיים? להגשים חלום?
2. בניית מודל עסקי - פשוטו כמשמעו, כפי שאנחנו מתכוננים לפני יציאה לנסיעה:
באיזו דרך ניסע ולאן אני רוצה להגיע, כך גם המודל העסקי צריך להיות ברור (לעצמך!): מה אני עומד לעשות, איך אני רוצה לעשות זאת, מה אני רואה לנגד עיני במהלך הדרך? לאן אני רוצה להגיע? ולא פחות חשוב, האם ואיך אני מתכוון להרוויח מהעסק.
שני השלבים הנ"ל אינם תלויים בגורם חיצוני, אלא רק בך! כדאי להתייעץ עם אנשים שכבר "עשו את זה" לשמוע מהם כיצד קיבלו את ההחלטה, וגם להתייעץ עם אנשים מקורבים המכירים את אופייך, לשקף אם בכלל הדרך מתאימה לנו.
3. בדיקת היתכנות – בשלב זה יש חשיבות להתייעצות עם אנשי מקצוע.
בדיקת כדאיות והיתכנות תאפשר לקבל תמונה אם יש צורך אמיתי בעסק שלי, האם ארוויח כסף בעסק?
לעתים שווה להשקיע משאבים כספיים בבדיקה כזו ע"י אנשי מקצוע, במיוחד לפני השקעה כספית, מאשר "ליפול" בגלל אי ביצועה.
4. תוכנית עסקית – תכנית עסקית היא ציר הנווט בדרך לייעד. היא נותנת ליזם כוון, לוח זמנים, נקודות ביקורת ואפילו תחנות יציאה. למרבית האנשים תוכנית עסקית נתפסת עם "כסף", אז נכון שבסופו של דבר הכל נמדד בכסף, אך תכנית עסקית היא גם הצהרת כוונות. "כאשר אנחנו מתכננים, זה קורה"!
אין צורך בשלב הנוכחי להכין "תוכנית גדולה" בעלויות כבדות אלא מתאר בסיסי להמשך הדרך. לאחר שלב תכנון השלד, בדיוק כמו בבניית בית, נוכל להתחיל את תכנון המעטפת שתכלול הגדרה של:
יחיד/עוסק ,שותפות, חברה - צורת ההתאגדות
עוסק פטור או עוסק מורשה - מסגרת הרישום במע"מ
השלב הבא יהיה מילוי העסק בתוכן – נותני שירותים, ספקים ,לקוחות, עובדים וכיוצ"ב.
חשוב לזכור שככל שהשלב קשיח יותר לשינויים הוא חייב להיבחן בעדיפות ראשונה.
בהצלחה (ולהתראות באתר),
שולמית וחן נוי- משרד רואה חשבון.
יש לכם עוד שאלות לשולמית נוי-החזרי מס? כנסו!
הברוש 107 ניל"י
08-9150505 052-2605455