חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

להשתחרר מהסבל

 

הבודהא תיאר את הלימוד שלו במשפט אחד. הוא אמר: "כל מה שאני מלמד הוא על הסבל האנושי וכיצד להשתחרר ממנו"  

 

המונח מיינדפולנס- mindfulness-  מתאר מצב תודעתי שבו האדם מודע לעצמו מתוך יכולת התבוננות פנימית, המביאה אותו להכרה גדולה יותר של עצמו ולמצב רגיעה גדול. לראשונה שמענו את המושג הזה מפיו של ד"ר גון קבט זין, פסיכולוג אמריקאי וחוקר, שחזר מהמזרח הרחוק לאחר שנים של לימוד מדיטציות ושיטות פסיכולוגיות בודהיסטיות, שמטרתן לעזור לאדם להגיע אל שלוות הנפש ולשחרר אותו מהסבל האנושי.

ד"ר קבט זין, פיתח בסוף שנות השבעים תוכנית שיועדה למטופלים שסבלו מכאבים כרוניים והטיפולים הרגילים לא עזרו להם. תוכנית הטיפול שלו, במרכז הרפואי של אוניברסיטת מסצ’וסטס, כוונה למגוון רחב של מצוקות והתבססה על השימוש בתובנות מחוכמת המזרח, בראשן המדיטציה. כך הקים ד"ר זין "ראש גשר" לשילוב אימון בקשיבות כהתערבות טיפולית במדינות המערב. ד"ר גון קבט זין הביא את הבשורה למערב באופן כזה, שהאדם המערבי יוכל ללמוד את המיינפולנס ללא קשר להשתייכות לדת או לזרם רוחני כזה או אחר.

הוא הפך את התירגול העתיק של המדיטציה לנחלתם של הרבים. הוא החל ללמד מנהלים בכירים צוותים במקומות העבודה, רופאים ומרפאים שונים, וכמובן את הקהל הרחב שביקש ללמוד את הסודות הקדומים של תורת השלווה הפנימית וההתפתחות האישית. השיטה  עוזרת  לפתח את ההכרה לכול מה שמתרחש בתוכנו."לשים לב באופן ערני ברגע הזה וללא שיפוט".

כיום ישנם גישות רבות בפסיכולוגיה ובפסיכותרפיה, המשלבות את התירגול הזה כחלק אינטגרלי בטיפול. המיינדפולנס יכול להיות מתורגל הן כשיטה להכרה עצמית והתפתחות פנימית, והן  כשיטה טיפולית. במזרח לא הפרידו בין שני התחומים הללו.  צמיחה אישית נחשבה טיפול, וטיפול היה נחשב כצמיחה. כל פעולה שמטרתה להביא טוב שלום ושקט פנימי נחשבה ככלי להתפתחות פנימית.

איך חושבים ללא שיפוט?

כדי להסביר את נושא השיפוט, אתן דוגמה יומיומית: אני מוצא את עצמי חושב  שלא עמדתי בהחלטה שלי  להתחיל לעשות ספורט מיום ראשון. באופן מיידי כאשר עולה המחשבה הזו, מתעוררת בי אכזבה מעצמי, שמורגשת כתחושה לא נעימה בגוף. מכאן, באופן אוטומטי מתחיל השיפוט העצמי -" אתה אף פעם לא עומד בהחלטות שלך"...  "אין לך אופי"... "אני חלש".. "אני לוזר".. "אף פעם זה לא יצליח לי"... וכו וכו’.  מחשבה גוררת מחשבה מאותה המשפחה, וכך הדפוסים מתקבעים ומושרשים במערכת, התחושה הפיזית הגרועה מתעצמת וגדלה, וממשיכה להיות מוזנת עי המחשבות האלה.

איך אחשוב על הדברים ללא שיפוט? הנה דוגמה. אני חושב על כך שלא עמדתי בהחלטה שלי להתחיל לעשות ספורט מיום ראשון. אני חש באופן מיידי אכזבה,  שמורגשת כתחושה לא נעימה בגוף. אני עוצר ומתבונן על התחושה שעולה בתוכי, מקבל אותה ופשוט נותר לה להיות. לאחר מספר רגעים או אפילו דקות, התחושה מתחלפת.  היא מתחלפת מכיוון שאני לא מזין אותה בתכנים שיפוטיים ולכן היא מסתיימת. כל רגש אשר נוכל לאפשר לו להיות, ללא שיפוטיות, יסתיים במהרה. כך אנחנו לומדים להשתחרר ממצבים לא נעימים וממצוקות פנימיות.

איך זה עובד?   

במישור המחשבתי -מחשבות רבות רצות בראשנו. על רובן אין לנו שליטה- והן באות והולכות כרצונן. כאשר מגיעות מחשבות נעימות, אנחנו מרגישים טוב ונעים. כאשר מגיעות מחשבות שליליות, אנחנו מרגישים לא טוב. על ידי התירגול ההכרתי, אנחנו לומדים להכיר בשלב הראשון את המחשבות.

אנו  לומדים לראות אותן כחלק ממי שאנחנו, אבל מבינים שהמחשבות שלנו זה לא אנחנו. הן נעות בתוכנו כמו עננים שחולפים ומה שנישאר יציב הוא ההכרה והעירנות למחשבות, לתוכן שלהן ולקצב בו הן נעות בתוך הראש שלנו. כאשר זה קורה, המחשבות מתחילות בעצמן להאט את הקצב, ומתחיל להופיע רווח בין המחשבות.

כאשר אותו רווח בין מחשבות מתרחש, המצב הזה הופך להיות כמו  מפתח לעבר מקום מאוד רחב נעים ושליו שנמצא בתוכנו. הרווח בין המחשבות מאפשר לנו את הגישה למקום נעים זה. אז אנו  מבינים, שאנחנו  לא המחשבות. המחשבות הן חלק ממי שאנחנו, אבל אנחנו הרבה יותר מהן- אנחנו כמו השמים. כמו בשמים, יכולים לנוע בנו עננים רבים" טובים נעימים וגם אפורים ומבשרי רעות. כאשר אנחנו מבינים שאנחנו השמים, היציבות נשמרת וישנה ההבנה שהעננים יחלפו ועד מהרה השמים יתבהרו שוב, והטבע הפנימי שלנו יחשף פעם נוספת.

המיינדפולנס מאפשרת לנו להגיע למצב שבו, כאשר עולות מחשבות אנחנו מכירים בהן ומתבוננים ללא שיפוט. כאשר מתבוננים ללא שיפוט, אז התגובה למחשבה פוסקת. וכאשר התגובה למחשבה פוסקת זהו ההתחלה של החופש הפנימי, החופש מהשיעבוד המחשבתי ומהתגובות אליו .

במישור הרגשי - בדומה למחשבות, גם הרגשות באים והולכים. הרפואה הסינית רואה ברגשות תנועה אנרגטית בלתי פוסקת ולכל רגש יש תנועה שייחודית לו. גם כאן התהליך דומה. המתרגל של המיינדפולנס לומד להתבונן ברגשותיו, לראות כיצד הם מתחילים וכיצד הם מסתיימים. ההתבוננות הזו וההבנה שהרגש הוא תנועה שמתחילה ומסתיימת, בונה ביטחון רב ומאפשרת נוכחות ערה בגוף. כמובן שגם כאן, עצם פעולת ההתבוננות מכניסה את המתרגלים, לשקט פנימי גדול.

התהליך חוזר על עצמו בין אם מדובר ברגשות כמו פחד חרדה, כעס ותיסכול, עצב, שמחה  וכו’. ההתבוננות בתהליך מאפשרת את הסיום של התנועה של הרגש ומעבר לעבר משהו רענן יותר.

במישור התחושתי - בזמן ההתבוננות ישנן תחושות רבות שמופיעות בגוף הפיזי. בסנסקריט קוראם להן נקרא סנקרות. הסנקרות הן מעין מצבים לא פתורים בחיינו הנוכחיים ובחינו הקודמים  והן מיוצגות על ידי התחושות בגוף. כאשר אנחנו סורקים את הגוף הפיזי עם המודעות שלנו, אנחנו פוגשים  את התחושות השונות, הסנקרות, ועצם המפגש איתן עוזר לשחרר את הגוף נפש ממעצורים ודברים לא פתורים, כדי שנוכל לחיות חיים טובים ושלמים.

שלושה תהליכים בתוך תירגול המיינדפולנס

השלב הראשון הוא של עירנות והקשבה. אנחנו לומדים להקשיב אל הגוף ואל הרבדים השונים: מחשבות רגשות ותחושות.  בשלב השני אנו מזהים את סוג הדבר שאותו פגשנו: תוכן המחשבה ,סוג הרגש ,סוג התחושה. השלב השלישי הוא שלב של קבלה -לאחר שזיהינו את מה שפגשנו, התירגול הוא לקבל את זה.

זהו התהליך השלם של ההתבוננות במיינדפולנס, שעוזרת לשחרר את המכשולים והחסמים השונים שנמצאים בתוכינו לעבר חופש גדול יותר.

הכותב הינו - מטפל מומחה ברפואה סינית דיקור וצמחי מרפא Dipl.ac.&c.h. פארק המים ברעות

רוצה לצ'וטט?
 
 
 
למה  mcity

למה mcity

יולי לב מתראיין בערוץ 13

יולי לב מתראיין בערוץ 13

 
 

זכויות הפציינט בעת רשלנות רפואית

תושב העיר פונה לעו”ד ניסן מנו, מנהל פורום בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף, בשאלה:”ניסן שלום. הייתי בטרם בגין כאבים חזקים באוזן ובלסת. נאמר לי שיש לי דלקת באוזן. לאחר מכן התגלה שבכלל זה נובע מעומס על הצוואר שהשליך על הלסת ויצר שם מעין דלקת וטופלתי בפיזיותרפיה. האם זה נחשב לרשלנות מצד הרופא שבדק אותי בטרם והביא לי טיפות אנטיביוטיות לאוזן שבכלל לא היה בהן צורך. במידה וכן מה עושים, זה קרה לפני מס` חודשים”. לתשובת המומחה- כנסו...

מהו סעיף 26 לחוק הירושה ולמה חשוב להכירו

 

צוואה היא האמצעי המשפטי הטוב ביותר מבחינתו של אדם להורות כיצד הוא מעוניין לחלק את רכושו עם הליכתו לבית עולמו. מדובר במסמך משפטי מחייב המבוסס על כיבוד רצון המת המהווה לדברי כבוד הנשיא בדימוס, אהרון ברק, ”חלק מתרבותנו הכללית והמשפטית” וכן ”עיקרון ידוע של המשפט העברי לפיו מצווה לקיים את דבר המת”. להמשך קריאת המאמר של עו”ד גילה עיני, מומחית לדיני משפחה, גישור ועוד, כנסו...

החלקה באולם אירועים- מי ישלם פיצויים?

 

תושבת העיר פונה לעו”ד ניסן מנו, מנהל פורום בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף, בשאלה: ”שלום רב, הייתי בחתונה של חברתי הטובה והחלקתי בשירותים בגלל שהרצפה הייתה רטובה. עקב כך שברתי את הרגל. האם במצב כזה ניתן לתבוע ואיך מתנהל התהליך, תודה”. לתשובת המומחה- כנסו

 
 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים