חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

איך להפסיק את המחשבות טורדניות

 

תושבת העיר פונה למאמן צבי זאב, מנהל פורום בתחום טיפול רגשי, בשאלה: ”איך אפשר להפסיק מחשבה שכל הזמן סבה סביב אותו נושא, למשל התחילו אצלי קמטים בפנים ואני לא מפסיקה לחשוב על זה, ברמה שזה כבר משגע אותי”. לתשובת המומחה- כנסו

 

איך להפסיק את המחשבות טורדניות

 שלום טליה,

ישנן מספר דרכים שניתן להשתמש בהן על מנת להשתחרר ממחשבות טורדניות.
הדבר הראשון שאני עושה כשאני עובד עם נושא זה, הוא לבדוק:
מה המטרה שהמחשבה הטורדנית הזו רוצה לשרת? 
בדוגמא שלך, לגבי קמטים בפנים: מה את חושבת על הקמטים בפנים, מהם התוצרים של המחשבות האלו, ואיך הדבר בא לידי ביטוי בחיי היום יום (איך זה משגע אותך?, מה בדיוק קורה? לדוגמא).

אחד הדברים שאת יכולה לעשות באופן עצמאי, הוא לאפשר למחשבה להגיע. 
אדם חושב כמות בלתי נתפסת של מחשבות במהלך יום ממוצע. סביר להניח שגם את חושבת הרבה מאוד מחשבות נוספות למחשבה הטורדנית שלך.
יחד עם זאת, את נותנת לה משקל יותר משמעותי ומגדירה אותה כבעיה.
לאפשר למחשבה להגיע ולהיות, במקום להתאמץ לגרש אותה, הרבה פעמים מסייע בהורדת תשומת הלב מהמחשבה עד כדי כך שהיא ממעטת להגיע.
לאפשר למחשבה להגיע גם עוזר להפריד בין המחשבה עצמה, לבין התחושות שעולות כתוצאה ממנה, שהן בעצם החלק שככל הנראה יותר מפריע לך מאשר המחשבה עצמה.

כמו כן, את יכולה לתרגל נשימות, תו"כ שימוש במחשבות ספציפיות שאת כן רוצה.
במקרה כזה, יש משמעות מכרעת לניסוח מחשבות בצורה מקדמת. 
לדוגמא, במקום לחשוב: "אני רוצה לשתות קפה בלי מאפה", לחשוב: "אני רוצה רק לשתות קפה"
כלומר, כשהמחשבה (ולא משנה מהי) מכילה אך ורק את מה שבאמת את רוצה, קל יותר להתרכז בה לאורך זמן, יחד עם נשימות, ולהתרגל באופן כללי לחשוב רק את המחשבות שיותר מקדמות אותך.
באופן זה, מחשבות שאינן רצויות מאבדות מחשיבותן ומהמיקוד שהן מקבלות ובכך לבסוף מתמעטות עד כדי נעלמות כמעט לחלוטין.
תרגול נשימה שיכול להיות רלוונטי: לשבת בצורה נוחה, על כיסא או על הרצפה על כרית, ולשאוף דרך האף למשך 4 או 5 שניות. לאחר מכן לנשוף החוצה דרך הפה למשך  6 או 5 שניות. לבצע את הנשימה הזו למשך כ 3-10 דקות, תוך שימת לב לדברים הבאים:

1. מחזור הנשימה הכולל הוא 10 שניות, כלומר, בשאיפה של 4 שניות פנימה הנשיפה היא 6 שניות החוצה, ובשאיפה של 5 שניות פנימה, הנשיפה היא 5 שניות החוצה.
2. בפעמים הראשונות עלול להיות קשה להמשיך לנשום רציף, עלול להיות חשק מוגבר לבלוע רוק, ויכולה להופיע סחרחורת קלה או כאב ראש קל. במקרה שאחד הדברים האלו מתחיל להתרחש, יש לעצור את התרגול ולחזור אליו רק למחרת.
3. כדאי להתחיל מ 3-5 דקות לכל היותר ועם הזמן והמיומנות לעלות ל 7 ואז ל 10 דקות.

בנוסף, מתוך ארגז הכלים האישי שלי, אני ממליץ על אימון NLP או אימון נוירופידבק בתור אמצעים יעילים נוספים לטיפול בנושא זה.

כתלות בכמות המחשבות החוזרות, בתדירות החזרה של כל מחשבה ובעוצמת הרגשות וההשפעות שכל מחשבה מייצרת, עבודה עצמאית תעזור יותר או פחות, ולעיתים כלל לא.

את יכולה כמובן להתחיל עם הדברים שכתבתי בתשובתי ולראות כיצד זה מאפשר לשינויים לקרות עבורך ואז להחליט אם לבחור באימון או בסוג אחר של טיפול כדי להתמודד עם הנושא.

המון בהצלחה,
צבי

יש לכם עוד שאלות לצבי זאב דיגידיז אימון, NLP? כנסו!

האתר שלי    054-2435590   052-6378850

 
 
 
למה  mcity

למה mcity

יולי לב מתראיין בערוץ 13

יולי לב מתראיין בערוץ 13

 
 

זכויות הפציינט בעת רשלנות רפואית

תושב העיר פונה לעו”ד ניסן מנו, מנהל פורום בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף, בשאלה:”ניסן שלום. הייתי בטרם בגין כאבים חזקים באוזן ובלסת. נאמר לי שיש לי דלקת באוזן. לאחר מכן התגלה שבכלל זה נובע מעומס על הצוואר שהשליך על הלסת ויצר שם מעין דלקת וטופלתי בפיזיותרפיה. האם זה נחשב לרשלנות מצד הרופא שבדק אותי בטרם והביא לי טיפות אנטיביוטיות לאוזן שבכלל לא היה בהן צורך. במידה וכן מה עושים, זה קרה לפני מס` חודשים”. לתשובת המומחה- כנסו...

מהו סעיף 26 לחוק הירושה ולמה חשוב להכירו

 

צוואה היא האמצעי המשפטי הטוב ביותר מבחינתו של אדם להורות כיצד הוא מעוניין לחלק את רכושו עם הליכתו לבית עולמו. מדובר במסמך משפטי מחייב המבוסס על כיבוד רצון המת המהווה לדברי כבוד הנשיא בדימוס, אהרון ברק, ”חלק מתרבותנו הכללית והמשפטית” וכן ”עיקרון ידוע של המשפט העברי לפיו מצווה לקיים את דבר המת”. להמשך קריאת המאמר של עו”ד גילה עיני, מומחית לדיני משפחה, גישור ועוד, כנסו...

החלקה באולם אירועים- מי ישלם פיצויים?

 

תושבת העיר פונה לעו”ד ניסן מנו, מנהל פורום בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף, בשאלה: ”שלום רב, הייתי בחתונה של חברתי הטובה והחלקתי בשירותים בגלל שהרצפה הייתה רטובה. עקב כך שברתי את הרגל. האם במצב כזה ניתן לתבוע ואיך מתנהל התהליך, תודה”. לתשובת המומחה- כנסו

 
 

 

 

יש לי שאלה לגדי ברקאי
ברקי יש לי שאלה

 

מדורים