חיפוש
 
לדף הבית >>     גוף ונפש >>

מהי ”נוירו-פדגוגיה”

 

”נוירו-פדגוגיה היא מדע חדש, המציעה שיטות ודרכי למידה אפקטיביות, המבוססות על הרעיון, שלמידה יכולה להתרחש כאשר היא מכוונת להתאים עצמה לתהליכי עיבוד המידע במוח

 

נוירו-פדגוגיה מבקשת לעשות שימוש בידע על תהליכי עיבוד המידע במוח האנושי כבסיס להקניית תוכני לימוד חדשים לתלמידים.

הנוירו-פדגוגיה מניחה שגם התנאים הסביבתיים שבהם מצוי הלומד מהווים חלק נכבד בתהליך הלמידה ובעיבוד החומרים המיועדים ללמידה.

באופן מעשי, הנוירו-פדגוגיה מבקשת לפתח ולהפעיל בכיתה ובבית הספר מודלים של הוראה ותהליכים ייחודיים וחדשים של תפקודים קוגניטיביים כמו למידה, זיכרון, שפה, רגשות, קשב, פונקציות ניהוליות: תכנון, קבלת החלטות והתנהגות חברתית." צוטט מתוך ויקיפדיה.

אחת הדרכים המומלצות ליישם זאת היא באמצעות "למידה מרווחת".

הווה אומר לעשות הפסקות מובנות במהלך השיעור 

"הוראה מרווחת" היא אחת הדרכים היעילות והיצירתיות לממש את ההמלצה החדשה של משרד החינוך, אשר תוארה בכתבה אשר  פורסמה ב"ידיעות אחרונות" בתאריך 4.3.18:

"על פי ההמלצה, בתום 20 דקות מתחילת השיעור יש לעבור למשחק או להפעלה אומנותית, זאת במטרה לייצר למידה חווייתית ויעילה ולהפיג מתח בקרב הילדים.האגף לחינוך יסודי המליץ ליישם את שיטת ההפוגות במהלך שיעורי מתמטיקה, אנגלית, מדעים וחינוך לשוני.

הפסיכולוגית הראשית של משרד החינוך, ד"ר חוה פרידמן, הסבירה כי לא כל הילדים מסוגלים לשמור על קשב במשך זמן ממושך. "לכן זה נכון לשלב מודל של הפוגה, הוא יאפשר להם לחזור לשיעור ממוקדים יותר. בסופו של דבר המודל חייב להתאים לשונות הטבעית בין הילדים".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "מדובר במהלך אחד מתוך שורה של תכניות עומק לשיפור האיכות וחוויית הלמידה בבית הספר היסודיים, שמטרתן להפוך את הלימודים למשמעותיים ורלוונטיים. אנו ממליצים לעשות הפוגה קלה, ככל שנדרש, במהלך השיעור ולהטמיע שיטות למידה שונות ומגוונות, שגם בהן יש כדי להקנות מיומנויות לימודיות נוספות". 

במחקרים נמצא שהפסקות כאלה משפרות מיומנויות לימודיות, מפיגות מתחים והופכות את הלימודים למשמעותיים ורלוונטיים לתלמידים. בנוסף, נמצא שחל שיפור ברמת ההישגים של תלמידים בלימודים, שיפור באווירת הלמידה והאחווה בכתה ובבית הספר.

בשנתיים האחרונות פיתחתי תכנית מעשית להדרכת מורים לטובת הטמעת השינוי הרצוי במערך היום והשיעורים בבית הספר.

ולהלן בקצרה:

"חדר כושר למוח" לשילובתנועהבלמידה.

רציונל התכנית

"חדר כושר למוח" מאפשר לתלמיד מרחב תנועה מבוקר, בו יחווה הפגהו/אוהפסקה מובנית בשילוב תנועה במהלך יום הלימודים.

הפעילויות עוזרות לפתח מיומנויות מוחיות ללמידה יעילה, כגון:

כתיבה, מעקב אחר הוראות, סריקה, רצף, זיכרון, קבלת החלטות, פתרון בעיות.

כמו כן עוזרות לפתח מיומנויות גופניות לטובת הלמידה, הקריאה, ההבנה, כגון:סימטריה, קואורדינציה, שיווי משקל, זרימה מוטורית, הפרדת תנועה.

מטרת התכנית היא להכשיר את צוות המורים, באמצעות הרצאות וסדנאות הלכה למעשה, איך לשלב הפסקות קצרות במהלך השיעור/הלמידה. זאת בהתאם לדעת המומחים העוסקים בתחום הנוירו-פדגוגיה הממליצים על "הוראה מרווחת" כמענה לצרכי המוח, הזקוק לתנועה, חזרתיות והפסקות, לטובת שיפור איכות הלמידה, האווירה החברתית בכתה וההישגים הלימודיים.

ג’ון רייטי,(פסיכיאטר), בספרו הניצוץ כותב: "היכולת האנושית לחשוב, לתכנן וליצור מושרשת באזורי המוח האחראים לתנועה. מוחנו החושב התפתח מהצורך לשפר את היכולות המוטוריות ...האימון הגופני משפיע ישירות על הלמידה, ברמת תאי המוח, בשפרו את יכולת המוח לפעול ולעבד מידע חדש."

 

מנסיון אישי:

במסגרת עבודתי עם התכנית ראיתי את התוצאות בשטח, גם בקרב מבוגרים.

לדוגמא: בארגון בטחוני גדול העברתי הכשרת "חדר כושר למוח" למנחים במסגרת מערך ההדרכה. בעקבות ההכשרה שולבו הפסקות מתודיות במערכי הלמידה – ומאז רמת ההישגים של החניכים עלתה.

השבוע,הסתיימההשתלמות מורים , בהנחייתי,בנושא: "שילוב תנועה בלמידה". בה השתתפו מורות וגננות מגן חובה עד כתה ז’.

המורות למדו את הרקע התיאורטי וקיבלו כלים איך לרווח את הלמידה.

הן "קפצו למים" והתנסו בכתות עם התלמידים, אשר העידו כי קל להם יותר להתרכז וללמוד... והערך המוסף היה דיווח של חלק מהמורות על כך שההישגים של כל התלמידים השתפרו.

שמי שרה ברקוביץ. בעלת וותק של למעלה מ-30 שנה בחינוך והוראה.

לימדתי ילדים, נוער ומבוגרים במסגרות חינוך ייחודיות, בארץ ובעולם.

ניהלתי את מערך ההשכלה הפורמאלית של האסירים בשירות בתי הסוהר במשך 19 שנים, במהלכן הקמתי מרכזים לטיפול בבעיות קשב וריכוז. 

מאז פרישתי משירות בתי הסוהר, אני מאמנת אישית לקשב באמצעות תנועה

והתוכנית היא תולדה של הידע והניסיון שצברתי בלימודים, בהתנסות ובמרחב הטיפולי.

עוצמתה של התוכנית היא בפשטותה. התוכנית כוללת תיאוריה ומעשה והיא מאוד יישומית.

מנהלי/ות בתי ספר יסודיים ותיכוניים, וועדי הורים המעוניינים להיחשף לתוכנית, מוזמנים ליצור קשר.

 

שרה ברקוביץ  תרפיסטית בתנועהM.A.  מאמנת אישית לקשב מטפלת בשיטת רביב מאסטר NLP

רוצה לצ'וטט?
 
 
 
למה  mcity

למה mcity

יולי לב מתראיין בערוץ 13

יולי לב מתראיין בערוץ 13

 
 

זכויות הפציינט בעת רשלנות רפואית

תושב העיר פונה לעו”ד ניסן מנו, מנהל פורום בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף, בשאלה:”ניסן שלום. הייתי בטרם בגין כאבים חזקים באוזן ובלסת. נאמר לי שיש לי דלקת באוזן. לאחר מכן התגלה שבכלל זה נובע מעומס על הצוואר שהשליך על הלסת ויצר שם מעין דלקת וטופלתי בפיזיותרפיה. האם זה נחשב לרשלנות מצד הרופא שבדק אותי בטרם והביא לי טיפות אנטיביוטיות לאוזן שבכלל לא היה בהן צורך. במידה וכן מה עושים, זה קרה לפני מס` חודשים”. לתשובת המומחה- כנסו...

מהו סעיף 26 לחוק הירושה ולמה חשוב להכירו

 

צוואה היא האמצעי המשפטי הטוב ביותר מבחינתו של אדם להורות כיצד הוא מעוניין לחלק את רכושו עם הליכתו לבית עולמו. מדובר במסמך משפטי מחייב המבוסס על כיבוד רצון המת המהווה לדברי כבוד הנשיא בדימוס, אהרון ברק, ”חלק מתרבותנו הכללית והמשפטית” וכן ”עיקרון ידוע של המשפט העברי לפיו מצווה לקיים את דבר המת”. להמשך קריאת המאמר של עו”ד גילה עיני, מומחית לדיני משפחה, גישור ועוד, כנסו...

החלקה באולם אירועים- מי ישלם פיצויים?

 

תושבת העיר פונה לעו”ד ניסן מנו, מנהל פורום בתחום רשלנות רפואית ונזקי גוף, בשאלה: ”שלום רב, הייתי בחתונה של חברתי הטובה והחלקתי בשירותים בגלל שהרצפה הייתה רטובה. עקב כך שברתי את הרגל. האם במצב כזה ניתן לתבוע ואיך מתנהל התהליך, תודה”. לתשובת המומחה- כנסו

 
 

 

 

כל מה שקורה בעיר באנר הדר
יש לי שאלה לגדי ברקאי

 

מדורים